Nieuwe werken

Laurel mists shawl

Zie waar een beetje geduld je niet kan brengen. De Laurel mist shawl is af. En wat ben ik blij met het eindresultaat. Als het werk nog op de naald zit, valt het zo nog niet echt op. Maar nu die afgekant is, is dit echt een pareltje. En op een paar niveaus was het voor mij ook heel leerrijk.

Het ontwerp

Deze shawl was een mystery make-along ontworpen door Tabetha Hendrick van Sweet Georgia. En het is geïnspireerd op de Great Smoky Mountains. Stel je de mist voor tussen de bomen. Je raakt verloren tussen de struiken, bergtoppen en het koude, wilde bos. Het is alsof je een nieuwe wereld binnen stapt waar je op zoek kan gaan naar nieuwe geuren, ervaringen en uitdagingen.

Elke week kwam er een nieuwe tip, zodat je een stuk kon breien. Na dat stuk, kon je dan verder met het volgende. Het was voor mij een hele uitdaging om iets te maken waarvan ik het resultaat nog niet kon zien. Maar het heeft me leren vertrouwen. En het is heel leuk om een nieuwe tip te krijgen.

Gebruikte wol en naalden

Hier ben ik een beetje afgeweken van het patroon. Enerzijds omdat ik op het moment dat ik de beslissing nam, vond dat de voorgestelde wol te duur zou uitkomen (tja, verbouwingen en zo). Maar anderzijds zou de wol van Canada komen, wat toch een heel eind is. En dat terwijl ik anders mijn wol (bij wijze van spreken) om de hoek kan kopen.

Daarom heb ik gekozen voor 2 kleuren Ecopuno van Lana Grossa, namelijk saffierblauw en geelgroen. En als overgangskleur koos ik Gomitolo Duo 400 ook van Lana Grossa in kleur 806 (pastelblauw, jeansblauw, donkerblauw, olijf en pastelgroen).

De Ecopuno wol is gemaakt uit 72% katoen, 17% merinowol en 11% alpaca. Ze is superzacht en licht pluizig. Ik had van beide kleuren 100g nodig. Maar ik heb van het geelgroen toch nog wat over. Goed voor een volgend klein projectje.

De Gomitolo Duo 400 bestaat uit 45% wol, 30% viscose en 25% polyamide. Ook hiervan heb ik 100g nodig gehad. Door de kleurschakering komt die volledig tot zijn recht bij de Ecopuno kleuren.

De shawl heb ik gebreid met een rondbreinaald nr. 4. Omdat er op het einde zo veel steken op de naald zitten, heb je zeker een rondbreinaald nodig. Met rechte naalden is dit onbegonnen werk. Maar voor mij maakt dat niet zo veel verschil, want ik werk eigenlijk altijd met rondbreinaalden. Omdat ik niets onder mijn oksel hoef te steken, span ik mijn schouders minder op. En dat helpt me om meer ontspannen te werken.

Gebruikte steken

Door de vele gebruikte steken geeft het patroon aan dat dit voor breiers is op gemiddeld niveau. Dus ik dacht easy. Maar helaas er zijn een heleboel steken die ik nog nooit had geprobeerd. De steken worden volledig uitgelegd in het patroon, maar dit is alvast mijn kijk erop.

Slipped dots

Dit is een hele plezante. Je hoeft maar de helft van de steken te breien, want je breit een steek en de volgende neem je over op de andere naald. De volgende 2 rijen zijn dan volledig rechts. En het is nog mooi ook, want het lijken net druppeltjes.

Mozaïekbreien

Ik was heel enthousiast over dit stuk van het patroon. Ik had er al een heleboel over gehoord, maar nog nooit geprobeerd. Dus ik hoop dat ik het goed gedaan heb. Wat waarschijnlijk wel zo zal zijn, want het komt toch overeen met de foto.

Het is een beetje gelijkaardig aan jacquardbreien, maar in plaats van alle steken te breien, brei je enkel de steken op de naald die in het kleur van je wol aangegeven staan. En om de 2 rijen wissel je van kleur. Dit brengt wat meer structuur in het werk. Het lijkt alsof er steken meer naar voren komen.

Ajour

Ook al staat deze op het programma als nieuw te leren techniek voor mijn droomtrui, het was een goed project om mee te oefenen. Zo leerde ik dat ik mijn omslagen eigenlijk niet juist deed. Maar door de grote stukken, heb ik het nu wel onder de knie. In dit stuk zie je de bomen.

Nog meer bijgeleerd

Ik herinner me nog in het begin dat ik aan het sukkelen was met het patroon. Het is dan ook de eerste keer dat ik een shawl (volledig af)maak. Er stond iets over steekmarkeerders en telkens meerderen voor en na de steekmarkeerder, zodat je een centrale siersteek creëert. Pas na 3 keer opnieuw beginnen, had ik door hoe het precies moest.

En ook bij het afkanten heb ik nog bijgeleerd. Normaal gezien kant ik gewoon af: 2 steken breien en dan de ene over de andere halen. Maar hier brei je de 2 steken samen door de achterste lus. Wat een heel mooi en los eindresultaat geeft. En dat is wel nodig want de rand is gebogen.

Resultaat

Alhoewel de laatste week echt tegen stak (want ik had meer dan 600 steken op de naald), ben ik heel tevreden met het resultaat. En het beste van alles, hij is lekker warm. Ideaal voor deze frisser wordende dagen. Wat vind jij hiervan? Hou je van shawls of ben je net als ik blij als die eindelijk af is?

Bronnen:

Steun de locale economie en koop bij een hobbywinkel in de buurt.

7 gedachten over “Laurel mists shawl

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.