Steek van de maand

Ridge stitch

De steek die ik gebruik voor mijn Raglan trui is een tricotsteek. Dit is een van de basissteken bij breien. De ene rij brei je rechts, de andere averechts. Zo komen de v-tjes steeds aan dezelfde kant. Maar om het iets specialer te maken, heb ik er een variatie in verwerkt: ridge stitch.

Tussen elke kleur overgang wou ik een specialeke. En dit is heel eenvoudig te bekomen door de laatste rij in de omgekeerde steek te breien, zodat de boogjes dan aan de voorkant komen. Dit breekt de tricotsteek op in verschillende delen.

Het is een eenvoudige steek met een twist. Ben je een beginnende breister? Dan kan je met dit patroon iets extra in je project steken aan de hand van deze kleine aanpassing. Ben je een ervaren breister? Dan kan je spelen met herhalingen en kleuren.

Breien met rechte naalden.

Er is een verschil tussen heen en weer breien en rond breien. En eigenlijk begint dit al met de tricotsteek. Als je op rechte naalden werkt, brei je de ene rij rechts, de andere rij averechts. Om dan de boogjes aan de voorkant te hebben, brei je een averechtse rij dan rechts.

  • Zet zoveel steken op als je nodig hebt.
  • Rij 1: brei alle steken rechts
  • Rij 2: brei alle steken averechts
  • Herhaal rij 1 en 2 zoveel als je wil
  • Oneven rij: brei alle steken rechts
  • Even rij: brei alle steken rechts

Breien met rondbreinaalden

Als je rondbreit maak je de tricotsteek door elke rij rechts te breien. Want je breit steeds in dezelfde richting. Om dan de boogjes aan de voorkant te hebben, brei je de rij averechts. Visueel heb je hetzelfde effect.

  • Zet zoveel steken op als je nodig hebt.
  • Rij 1: brei alle steken rechts
  • Rij 2: brei alle steken rechts
  • Herhaal rij 1 en 2 zoveel als je wil
  • Oneven rij: brei alle steken rechts
  • Even rij: brei alle steken averechts

Raglan trui

Voor mijn raglan trui heb ik de berekening gemaakt dat ik in voor- en achterpand 32 rijen per kleur nodig heb. Dus brei ik 31 rijen in tricotsteek en de 32e brei ik omgekeerd.

Tijdens dit project zal ik voor de schouders een overgang maken tussen rondbreien naar heen en weer breien. Het is best om dan in de gaten te houden dat je ook de omwisseling maakt naar de omgekeerde rij. Maar dat zal zichzelf uitwijzen. Als je ziet dat de v-tjes toch aan de voorkant zitten, brei je die rij gewoon in de omgekeerde steek.

Laurel Mist shawl

Ik heb deze steek ook toegepast in de Laurel Mist shawl. Hier liggen de omgekeerde rijen dichter bij elkaar. Tussen elke omgekeerde rij zaten 5 rijen tricotsteek. En het wordt een aantal keer herhaalt in dezelfde kleur.

Na een aantal keren het patroon te herhalen, wordt er nog een andere steek (slipped dots) toegepast. Daarna opnieuw een aantal keer het patroon. Opnieuw de slipped dots. En dan nog een keer het patroon. Zo krijgt de herhaling ook weer iets speciaals.

Variaties

Het voordeel van deze steek is dat je eigenlijk heel variabel is. Je kan zelf kiezen hoeveel rijen je tussen de omgekeerde rijen laat. Het minimum (om mooi uit te komen), zou ik zeggen, is vijf. Maar dat kunnen er ook gerust meer zijn. Dat hangt volledig van jouw smaak af. Neem wel een oneven aantal rijen. Dan kan je de volgende even rij omgekeerd werken. Zo blijf je op de juiste kant van het werk.

Je kan dit patroon in één kleur maken, maar ook in verschillende. Voor de laurel mist shawl heb ik hetzelfde kleur gebruikt, maar voor mijn raglan trui gebruik ik voor iedere sectie een andere kleur. Let wel op als je de omgekeerde rij in een andere kleur start. Dan zullen de onderste boogjes in een andere kleur zijn dan bovenste.

Maar je kan nog verder gaan dan dat. Er bestaat ook een omgekeerd ridge patroon. Dat is eigenlijk de achterkant van het werk. Je hebt dan de boogjes en een onderbreking met de v-tjes aan de voorkant van je werk. Dat maakt het een heel rekbare steek. Eigenlijk een beetje als een boordsteek, maar dan horizontaal.

Omdat ik zo vaak met Engelse patronen werk, ken ik enkel de Engelse naam. Weet jij toevallig hoe die in het Nederlands heet?

Bronnen

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.