Steek van de maand

Schuine ajoursteek

Bijna, joepi, ik ben er bijna. Nog een paar rijen ajourmotief en mijn t-shirt is klaar. Dan nog enkel de boordsteek voor de mouwen en naden dichtnaaien. Voor ik aan het ajourmotief begon, ben ik nog even van gedacht veranderd en ben ik naar een andere steek overgeschakeld.

Schuine ajoursteek

Ik was niet zo overtuigd van mijn eerste keuze (de beginners ajoursteek), omdat ik vond dat die voor dit project toch teveel samentrok. Na een beetje zoeken, kwam ik bij de schuine ajoursteek. Deze trekt minder samen en geeft een mooier effect voor hetgeen ik wil bekomen.

De ene balkjes lopen naar links, terwijl het precies lijkt of de andere erachter naar rechts lopen. Zo bekom je een beetje een 3D-effect. Soms hoeft het niet ingewikkeld te zijn om iets speciaals uit te komen.

Niveau

Je hebt wel wat techniek nodig, maar op zicht is hij vrij eenvoudig in dit soort stijl van breien. Je hebt kennis nodig van 2 steken: omslag en rechts samenbreien. Deze twee steken herhaal je telkens opnieuw tot je op het einde van je rij bent. Dus op zich vrij eenvoudig. Na een paar rijen heb je het al zeker onder de knie.

Al heb ik er hier en daar toch wat last mee. Plots een steek laten vallen tijdens het rechts samenbreien. Waardoor ik een steek tekort had. Dan uitgetrokken en opnieuw gebreid, toen ik plots zag dat ik een steek teveel had. Maar ik zie de fout niet, dus die heb ik dan maar gecorrigeerd met nog een rechts samenbreien ipv twee gewone steken. Ik hoop dat het toch nog goed komt.

Basis van ajour

Ajour is een techniek waar je mindert en meerdert om een motief te breien. Minderingen doe je op twee manieren: rechts samenbreien en gedraaid rechts samenbreien. Het verschil zit hem in de richting van de steek die je maakt. Een rechts samengebreide steek leunt naar links, de andere naar rechts.

Meerderen doe je met de omslag. Hiervoor breng je de draad van achteren naar voren op de naald. Als je dan de volgende steek breit, zie je dat er een steek op de naald komt. Dit is zowat het eenvoudigste aan ajourbreien.

Je maakt dus telkens een meerdering waar je mindert. Op het einde van de rij zal je dus steeds hetzelfde aantal steken hebben. Als je er een teveel of tekort hebt, zoals ik (zucht), weet je dat er ergens een foutje in zit.

Je wisselt elke rij af. In de oneven rijen brei je de ajoursteek. In de rechte rijen brei je alle steken averechts als je heen en weer breit. Als je sinds vorige week de moed gevonden hebt om te leren breien met rondbreinaalden, brei je de even rijen gewoon rechts.

Ajour wordt heel vaak met een omschrijving en een tekening weergegeven. Als je de tekening volgt, is er ook een legende waar je kan zien welk tekentje voor wat staat. Als je een visueel geheugen hebt, kan het dan soms makkelijker zijn om dat te volgen.

Patroon

R = rechts
SAMBR = rechts samenbreien
O = omslag

Met rechte naalden

  • Zet een meervoud van 2 steken + 1 op.
  • Rij 1: 1R, *O, SAMBR*. Herhaal tot het einde van de rij. 1R
  • Rij 2: Brei alle steken averechts.
  • Rij 3: 2R, *O, SAMBR*. Herhaal tot het einde van de rij.
  • Rij 4: Brei alle steken averechts.
  • Herhaal rijen 1 tot en met 4 tot je de gewenste hoogte hebt.

Met rondbreinaalden:

  • Zet een meervoud van 2 steken + 1 op.
  • Rij 1: 1R, *O, SAMBR*. Herhaal tot het einde van de rij. 1R
  • Rij 2: Brei alle steken rechts.
  • Rij 3: 2R, *O, SAMBR*. Herhaal tot het einde van de rij.
  • Rij 4: Brei alle steken rechts.
  • Herhaal rijen 1 tot en met 4 tot je de gewenste hoogte hebt.

Door in rij 3 een steek meer gewoon rechts te breien, zorg je ervoor dat de gaatjes verspringen. Zo krijg je het effect dat de beentjes schuin lijken te lopen.

De steek is bedacht door Brome fields. De originele omschrijving en video kan je hier vinden.

Toepassen

Door de omslagen maak je gaatjes in je werk. Je bent niet fout bezig. Dat is net de bedoeling. Daarom is deze steek heel geschikt voor zomerse items, zoals een shawl of een t-shirt. Maar eigenlijk kan je het overal toepassen waar je een siersteek in wil brengen. Patronen zijn vaak in katoen en dunnen naalden, maar kan eigenlijk naar wens toepassen.

Je houdt er best wel rekening mee, dat deze steek mooier uitkomt als ze wat meer opgespannen is. Zeker als je hem in het werk combineert met een tricotsteek. Maak een proeflapje om zeker te zijn dat je goed zal uitkomen. Het zou jammer zijn als dat niet zo zou zijn.

Engelstalige patronen

Veel ajourmotieven worden in het Engels weergegeven met speciale kortingen zoals YO, K2TOG of SSK. Laat je hierdoor niet afschrikken. Ze willen het volgende zeggen:

  • YO: Yarn over is een omslag
  • K2TOG: Knit two together is rechts samenbreien
  • SSK: Slip slip knit is gedraaid rechts samenbreien.

Hiermee kom je al een hele stap verder. Al zijn er nog een paar specialere. Hier kan je een handige en uitgebreidere lijst van de vertalingen vinden.

Ik ben er best tevreden mee, ook al ben ik een beetje aan het sukkelen. Het is maar door te oefenen dat je het leert, vind je ook niet?

Bronnen

Een gedachte over “Schuine ajoursteek

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.