Steek van de maand

Mozaiekbreien vs. Jacquardbreien

Tijdens het maken van mijn proeflapje voor het geheime project, herontdekte ik vorige week dat tricot zal opkrullen. En er zit een groot deel tricot in de sjaal, waaronder een deel jacquard. Ik kon dus niet anders dan opnieuw gaan nadenken over het concept. En toen had ik een idee! Waarom krult de Laurel Mist Shawl niet? Daarin komt mozaiekbreien voor. Misschien kan ik daarop overschakelen?

Wat is mozaiekbreien?

Het was vorig jaar, of het jaar er voor, dat ik er de eerste keer over hoorde. Het bestaat al langer, maar het is een techniek die nu pas echt populair aan het worden is. Barbara G. Walker maakte het haar eigen in de late jaren 60 van de vorige eeuw. Het gaat dus al een tijdje mee.

Het is een techniek waar je steken afhaalt op de andere naald zonder te breien. Wat het heel eenvoudig maakt. Ideaal zelfs als je als beginner graag een tekening in je project wil verwerken. Maar het is een hele leuke techniek, dus ook voor jou, gevorderde breier, een goeie om te proberen.

Je hebt twee kleuren nodig. Je breit met elke kleur telkens 2 naalden (heen en terug). Verder heb je een kaart met een tekening nodig. Je breit enkel de steken in het kleur dat je mee bezig bent. De steken in de andere kleur haal je dan af. De even rij is een herhaling van de oneven rij, maar dan in omgekeerde richting.

Sommige kaarten tonen zowel de oneven als even rijen. Maar aangezien ze eigenlijk hetzelfde zijn, bestaan er ook kaarten die enkel de oneven rijen weergeven. Kijk goed naar de cijfers die de rijen aangeven aan de zijkant.

Omdat je veel steken afhaalt en ze niet breit, is het ook een snelle methode om een tekening in je werk te steken. Maar niet alleen dat, je gebruikt ook minder wol. Maar helaas is er ook een keerzijde (zoals bij veel dingen). Niet elk patroon of tekening is geschikt om mozaiek te breien. De steken op onderliggende rijen moeten juist zitten, anders komt het niet uit.

Deze steek kan naast tricot- ook in ribbelsteek gemaakt worden, wat mijn probleem van opkrullende randen zo prima kan verhelpen.

Wat is jacquardbreien?

Dit is de techniek die ik altijd voor ogen had, als ik een tekening in breiwerk wil krijgen. Ik heb het overlaatst nog geprobeerd met sokken, maar dat is dan niet helemaal goed gekomen. Bij deze techniek heb je ook weer twee kleuren nodig. Maar de techniek en de kaart zijn anders.

Het werd ontwikkeld door Joseph-Marie Jacquard. Die zo goed of zijn leven wijde aan het verbeteren van weefgetouwen. Hij vond een manier om automatische patronen daarop te kunnen inweven. En later evolueerde dat verder in breiwerk.

Je breit met de twee kleuren tegelijk in de hand. Als de kaart aangeeft om de hoofdkleur te breien, neem je die draad op uit je vingers. Wanneer het de bijkleur aangeeft, neem je de andere draad op. Je breit dus wel telkens met één draad en neemt de andere draad mee langs de achterkant van je werk.

Jacquard brei je altijd in tricotsteek. Als je in ribbelsteek zou werken, komen de draden van de even rij aan de voorkant van je werk.

Als je het lekker warm wil hebben, is dit ideaal. Je werk wordt iets dikker en lekker knus. Wel opletten dat je de lussen niet de strak breit, want dat maakt het dan weer te compact. Als je het echt te strak doet, kunnen de steken verdwijnen onder de andere kleur. En dat wil je natuurlijk niet.

Wat maakt het verschil?

Ik gaf het eigenlijk al aan. Niet elk jacquardpatroon kan omgezet worden naar mozaiek. De onderliggende steken moeten de juiste kleur hebben en op de juiste plaats zitten. Daarom vroeg ik me af wat er nu juist voor zorgt dat het patroon wel kan omgezet worden naar mozaiek.

Na wat onderzoek zag ik dat mozaiekbreien heel wiskundig in elkaar zit. Er wordt een speciaal algoritme toegepast en bijna alle (zoniet alle) tekeningen zijn geometrisch in vorm. Ruitjes, rechthoeken en piramides zal je heel vaak tegen komen. Net omdat daar de steken dus goed zitten voor de techniek.

Maar hoe kan je het nu echt weten of je patroon geschikt is? De voor de handliggende oplossing is een proeflapje maken. Dan zie je het meteen. Maar gelukkig bestaan er ook websites, waaronder Pakin, waar je zelf je mozaiekpatroon kan maken. De ideale test dus of mijn tekening naar keuze kan omgezet worden in mozaiekbreien. Ik ga er straks mee aan de slag.

Voor mij zijn beide technieken redelijk nieuw. En voor jou? Heb jij er al ervaring mee?

Bronnen

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.